Als je enige gereedschap een hamer is, zie je overal spijkers. Je instrumenten, in het onderwijs je kennis en vaardigheden, bepalen hoe je kijkt en wat je ziet. Daarop baseer je vervolgens je plannen en je acties.
Na ruim dertig jaar in het onderwijs, waarvan pakweg de helft als leidinggevende, beschik ik over het nodige gereedschap, veel meer dan een enkele spreekwoordelijke hamer.
Mijn ambitie met Spijkers-Onderwijs is als interim een meerwaarde te zijn op een middelbare school waar onderwijsvernieuwing en kwaliteitsverbetering, maatschappelijke betrokkenheid en samenwerking kernwaarden zijn. Ik wil medewerkers motiveren en inspireren zich verder te ontwikkelen en leerlingen uitdagen medeverantwoordelijkheid te nemen voor hun onderwijs.
Onderwijs is mensenwerk, een mooi schoolgebouw en moderne ict-faciliteiten helpen maar uiteindelijk gaat het in het onderwijs om de interactie tussen docent en leerling. In het klaslokaal, op het leerplein en in de aula tijdens de pauze.
Onderwijs is een ambacht, een goede docent zijn leer je in de praktijk met vallen en opstaan. Je slaat niet meteen alle spijkers recht op de kop.
Onderwijs is richting en ruimte geven aan leerlingen, enthousiasme voor je vak overbrengen maar vooral als pedagoog de leerling helpen zijn eigen pad te vinden en te volgen.