Ik ben beschikbaar als interim-leidinggevende in het onderwijs. Ik heb ervaring als eindverantwoordelijke (rector, locatiedirecteur) en als midden-manager (teamleider, afdelingsleider en conrector) op scholen voor mavo-havo-vwo. Met veel plezier heb ik zowel in de onderbouw als in de bovenbouw gewerkt. Voor al deze functies ben ik dan ook inzetbaar als interim.
Mijn kracht ligt op het snijvlak van organisatie en onderwijs. Zorgen dat de bedrijfsvoering (formatie, personeel, rooster, financiën) van een school goed loopt, maar ook samen met een team zoeken naar de goede manier om onderwijs te organiseren passend bij de visie van de school.
Onderwijs leer je in de praktijk, met vallen en opstaan. Leren van je fouten, reflecteren op wat er goed ging is dan belangrijk. In de praktijk van alledag kan dat er makkelijk bij inschieten. Het helpt die activiteiten gestructureerd, op regelmatige basis, samen met een coach of met een groepje collega’s te doen. Dit geldt zowel voor de rol als docent als voor de rol als leidinggevende.
Ik ben beschikbaar als coach voor (startende) docenten en leidinggevenden, in individuele setting maar ook als begeleider van groepen voor bijvoorbeeld intervisie. Het bezoeken van lessen kan daarbij een belangrijk hulpmiddel zijn.
Onderwijs is voortdurend in beweging, omdat de samenleving verandert, omdat er nieuwe wetenschappelijke inzichten zijn, omdat de omgeving of de opdracht voor een school verandert. Een verandering is niet automatisch een verbetering. Het moet eerst duidelijk zijn welke doelen je nastreeft, welke middelen je in kunt zetten en hoe je kunt meten of een aanpassing tot het gewenst resultaat leidt. Deze processen kosten tijd en aandacht, waarbij het kan helpen om daar iemand bij te betrekken die wat afstaat van de dagelijkse praktijk en hectiek en dit soort processen op meerdere scholen heeft meegemaakt.
Ik ben beschikbaar om projecten op het gebied van onderwijsontwikkeling en kwaliteitsverbetering te leiden en te begeleiden.